Mitä on hakukonemainonta?

Hakukonemainonta (SEM) on yksi tehokkaimmista tavoista tehostaa yrityksen kasvua kilpailutetussa ympäristössä. Monilla aloilla kilpailu on erittäin kovaa ja sen takia joukosta erottuminen, erityisesti pienillä yrityksillä, voi olla hankalaa. Nykypäivänä digitaalinen maailma on suurena osana sekä ihmisten arkea, että yritysten toimintaa. Tämän johdosta digitaalisessa maailmassa mainostamisen ja näkyvyyden tärkeys on kasvanut.

Tässä artikkelissa puretaan sana ”hakukonemainonta” osiin ja selitetään mitä se tarkoittaa, sekä miten yritykset voivat siitä hyötyä.

Hakukonemainonta – yleiskatsaus

Hakukonemainonta tarkoittaa maksullisen mainonnan harjoittamista erilaisten hakukoneiden avulla. Nämä mainokset näkyvät hakukoneiden tulossivuilla eri kohdissa sivua riippuen siitä, miten paljon kyseinen mainostaja hakusanasta hakukoneelle maksaa ja kuinka hyvin kohdistettu mainos vastaa hakusanaa. Alla olevassa esimerkkikuvassa Googleen on suoritettu haku, sanoilla ”putkiremontti Helsinki” ja hakutulosten neljä ensimmäistä tulosta ovat hakukonemainoksia. Tästä merkkinä on pieni vihreä ”Ad” laatikko hakutuloksen vieressä.

Nämä neljä yritystä ovat maksaneet siitä, että heidän mainoksensa tulevat esille ylimpinä vaihtoehtoina kun Googletetaan ”putkiremontti Helsinki”. Jos mahdollinen Googlaaja painaa heidän linkistään siirtyäkseen sivulle Google veloittaa maksun tästä klikkauksesta (PPC = Pay-Per-Click). Yleisimmät PPC mainokset ovat yllä olevan kuvan kaltaisia normaaleja tekstimainoksia, mutta ne voivat olla myös esimerkiksi kuvamainoksia, tuotemainoksia (kuva alla).

Hakukonemainonta vs. Hakukoneoptimointi

Hakukonemainonnan yhteydessä kuullaan usein puhuttavan hakukoneoptimoinnista, mutta mitä se on?

Hakukoneoptimoinnilla (SEO = search engine optimization) tarkoitetaan nettisivujen optimoimista hakukonemielessä. Tämä tarkoittaa sitä, että nettisivuja tehdessä sisältö, sivujen mekaniikka ja toimivuus suunnitellaan niin, että se on mahdollisimman hakuoneystävällistä. Tämän avulla yrityksen nettisivut löytyvät helpommin orgaanisesti, eli ilman mainostamista suoraan hakutuloksista. Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen ei tarvitse käyttää niin paljoa rahaa markkinointiin, kun heidät löytää helposti jo ilman sitä.

Sekä hakukonemainonta, että hakukoneoptimointi ovat tärkeitä osa-alueita yrityksen digitaalisen profiilin nostossa ja markkinoinnissa. Hakukonemainonta on nopeampi ratkaisu, kun taas hakukoneoptimointi vie enemmän aikaa.

Hakusanat

Hakusanat ovat hakukonemainonnan ydin. Kun käyttäjä kirjoittaa hakusanan hakukoneeseen, hakukone koittaa tarjota parhaat tulokset sille mitä käyttäjä haluaa löytää. Tämän takia luonnollisesti hakusanat muodostavat hakukonemainonnan strategian ytimen.

Hakukonemainonnan apuvälineet

Ilmaiset

Hakusanojen tutkintaan on olemassa monia työkaluja, niin ilmaisia kuin maksullisiakin. Wordstreamin ilmaisella hakusanatyökalulla voit koittaa löytää mahdollisia hakusanoja, joihin keskittyä.

Ubersuggest antaa ehdotuksia, jotka se luo itse eikä ota Googlen omia mukaan, tämä on hyvä lähde uusille orgaanisille hakusanaideoille.

Hyvin aliarvostettu työkalu hakusanojen etsintään on Google. Googlen avulla löydät ilmaiseksi ja helposti mahdollisia hakusanoja. Tämän teet helposti kun haet jollakin hakusanalla ja rullaat ensimmäisen tulossivun alalaitaan, josta löydät kyseiseen hakusanaan liittyviä tuloksia. Kuvassa alla on käytetty aloitushakusanana sanaa putkiremontti. Google kertoo sanalle putkiremontti siihen liittyviä hakuja, joita muut Googlen käyttäjät ovat hakeneet.

Maksulliset

Maksullisista apuvälineistä suosituin on SemRush. Vidma suosii SemRushia sen uniikkien apuvälineiden sekä helppokäyttöisyyden ja tahokkuuden takia.

Hakukonemainonnan parhaat puolet

  1. Maksat vain tuloksista
  • Hakukonemainonnassa maksat vain silloin, kun asiakas siirtyy sivullesi tai esimerkiksi soittaa sinulle mainosta klikkaamalla eli maksat siis vain silloin, kun mainonta toimii. Tämän takia hakukonemainonta yrityksille on usein paras markkinointiratkaisu, kun mietitään ROI:täm eli tuottoa sijoitukselle.
  1. Budjetin vapaus
  • Hakukonemainonnassa budjettisi voi olla mitä vain. Jos haluat suuria määriä liikennettä sivustollesi se onnistuu, kun olet valmis kasvattamaan budjettiasi. Voit myös mainostaa pienemmällä budjetilla ja kohdentaa budjetin vain tietylle ihmisryhmälle.
  1. Mainosten kohdentaminen
  • Googlella on varastoituna suuria määriä dataa sen käyttäjistä. Tämän datan avulla hakukonemainontaa voidaan kohdistaa tietyille ihmisryhmille. Kohdentaminen on jopa niin tarkkaa, että voit kohdentaa esimerkiksi autokorjaamon mainoksen 22 vuotiaalle autoista kiinnostuneelle henkilölle, joka käyttää Googlea kello 18-19 välisenä aikana. Tämän avulla potentiaaliset asiakkaat ja niihin kohdentaminen maksimoidaan.

Lähteet:

https://www.wordstream.com/search-engine-marketing

https://www.wordstream.com/keywords

https://www.semrush.com/dashboard/

http://blog.spiralytics.com/free-sem-tools

https://neilpatel.com/ubersuggest/

https://ads.google.com/home/

Hakukonemainonta Vidmalla

Me Vidmalla tuotamme ja ylläpidämme hakukonemainontaa eri yrityksille. Luomme yrityksille toimivia ja tehokkaita kamppanioita jotka suunnittelemme aina yhdessä asiakkaan kanssa. Tämä on mielestämme tärkeää, koska yritykset tietävät usein itse parhaiten millaisia asiakkaita heillä on ja keihin he haluaisivat markkinointia kohdentaa. Keskitymme Suomessa Google AdWords mainontaan, Googlen dominoivan käyttäjäprosentin takia, mutta voimme kehittää samat kampanjat toimimaan myös muilla alustoilla, kuten esimerkiksi Bing ja Yahoo.

Jos kiinnostuit hakukonemainonnasta ja sen mahdollisuuksista, niin ota yhteyttä meihin täyttämällä alla oleva yhteydenottolomake niin keskustellaan siitä, miten juuri sinun yrityksesi näkyvyyttä ja myyntiä voidaan parantaa hakukonemainonnan avulla.

2018-08-29T19:11:55+00:00

OTA YHTEYTTÄ!

Ota yhteyttä meihin täyttämällä alla oleva lomake niin otamme teihin yhteyttä.